PAYER-SWISH-PAYER-CHECKOUT-2017

Swish – Populäraste betalsättet online

Stockholm, 31 maj 2017

Swish Handel utsågs i maj som en av de mest populära tjänsterna inom e-handel.* Betalleverantören Payer var bland de första betalleverantörer att lägga till Swish som betalsätt och kunde efter bara några veckor mäta en uppgång på i genomsnitt 15 % för Swishbetalningar hos sina kunder.

”Swish starka varumärke och enkla funktionalitet gav direkt effekt hos våra e-handelskunder. Betalsättet seglade snabbt upp som en av de populäraste med över 20 % av transaktionerna både vid dator och i mobil”, säger Peder Berge, VD på Payer.

Konverteringen ökar med Swish Handel

Efter ett driftproblem i samband med lansering av Swish Handel förra året, har efterfrågan på betaltjänsten varit stor. När Swish nu är igång väljer allt fler detta betalalternativ framför andra och allt tyder på en ökning av både omsättning och konvertering framöver.

”Vi ser mycket positivt på att Payer nu börjar erbjuda Swish Handel som förenklar och effektiviserar försäljningen för e-handlarna. Swish har blivit en otrolig succé med över 5,5 miljoner användare som fortfarande ökar och där efterfrågan att kunna betala med Swish online och i mobilen har tilltagit med stormfart. Swedbank ser med spänning fram emot nästa resa då Swish nu går in i näthandeln på allvar. Produkten utvecklas och förbättras ständigt för att finnas där våra kunder är”, säger Lena Tynelius, Product Manager Swish Corporate på Swedbank.

Webbshop såg förändrat köpbeteende direkt vid lansering

Röda Stjärnan, som säljer nischade produkter för äventyrare och Fraktjakt, som bland annat tillhandahåller en digital bokningsmotor för frakt, är två av Payers kunder som var bland de första att aktivera Swish Handel.

“Vi aktiverade Swish via Payer Checkout i början av maj. Hittills har redan 22 % valt Swish i kassan och betalsättet står idag för 15 % av vår totala omsättning, vilket är en fantastisk siffra. Volymen talar för sig själv, aldrig tidigare har vi sett en betallösning som slagit igenom så fort. Den största anledningen till att våra kunder väljer Swish i kassan tror vi beror på att man oftast har tjänsten installerat i sin mobil och därmed slipper leta fram sina koder och kortuppgifter”, säger Henrik Johnsson på Röda Stjärnan.

Positiv utveckling i mobila köp med Swish

“På Fraktjakt har vi kunder inom både B2B och B2C. Vi vill alltid ligga i framkant och inom segmentet B2C har vi sett fram emot att lansera Swish Handel. Vi tror att Swish Handel kommer bidra till positiv utveckling i våra satsningar för mobila köp”, säger Joakim Ekström på Fraktjakt.

Köpbeteenden förändras snabbt

“Idag har människor glömt bort att vi bara för några år sedan satt och skickade över kontonummer för att kunna betala tillbaka pengar till varandra. Idag tar vi överföringstjänster som Swish för givet. Swish Handel får sådan effekt direkt i och med att varumärket är så starkt och dess enkelhet är enormt eftertraktad. Människor älskar enkla betaltjänster och det ska bli spännande att se hur många som kommer handla med Swish Handel under 2017”, säger Peder Berge.

Mer information och källhänvisning

Statistiken baseras på köpbeteendet hos konsumenter i de butiker som erbjuder Swish Handel via Payer. Valbara betalsätt i underlaget förutom Swish var Kortbetalning, Bankbetalning, Faktura och Delbetalning.

Payer arbetar med betalningar online och var bland de första att koppla på Swish Handel bland sina betallösningar. Läs mer om Swish Handel

För mer information, kontakta:

Payer Markus Jansson, Pressansvarig, Payer, 0760-06 14 48, markus.jansson@payer.se

Swish Payer via mobil 1

Swish Payer via mobil 2